“Fitnah melanda keluarga kita…”

Kata mak aku semalam dalam keadaan separuh tergelak..tergelak mungkin bukan kerana mak aku suka fitnah melanda keluarga kitorang..namun separuh tergelak kerana ayat yang digunakannya..family aku mmg camtu..aku pon tanya kenapa…ape bende ape bende..

Rupaya adek bongsu ku si Fitri telah dituduh mencuri tabung masjid pada jumaat lepas..mak aku pon citer..

WTH!!!

Balek kerumah teresak-esak mengadu dgn mak aku yang tengah masak..katanya ader sorang pakcik kat Masjid tuduh dier pencuri..

“muka aku ni ade muka pencuri ke?” katanya hiba..

Bapak aku bawak Fitri kerumah pakcik yang dimaksudkan..

Ye..seorang lelaki bernama BORHAN..katanya rajin ke Masjid membersih..isterinya mengajar kanak-kanak mengaji..menuduh adek bongsuku itu mencuri..tabung masjid plak tuh..wah wah wah..

“Saya bukan tuduh bang, ada orang mengadu,si anu-si anu yang kata nampak Fitri ambil duit tabung.” kata pakcik tuh..

Fitri berani masuk ke masjid bersumpah dier tak ambil, pakcik Borhan tak berani.

Imam pula

“Sudah la tu..jangan la dipanjang-panjang. Duit yang dah diambil tuh pulangkan aje lah”

imam ke ko ni.. membenarkan fitnah..ko tu imam kot..tade rasa malu ke..

Tuduhan pun tak berasas..dah pulak jatuh hukum adek aku amek duit and perlu pulak duit itu dipulangkan.

Petang itu mak aku pula bawa fitri ke rumah si anu-si anu yang mengadu pada pakcik Borhan

“Acik, manade saya tuduh Fitri cik. saya pergi semayang jumaat pon tak..”

So caner citer nih cik Borhan??

Sungguh Pakcik Borhan tuh tak tahu adek bongsu aku yang tembam terlebih makan tuh ade duit simpanan kat bank yang lebeh dari baki duit aku kat bank pada akhir2 bulan..

Duit belanja yang aku namakan ‘wang perlindungan’ kepada adek2 aku setiap kali aku balek kampung pun tak terabes lagi si budak tuh nak belanja..kadang kadang dihulur kepada mak aku bagi beli lauk sedap sket..ayam percik ke sate ke bila pasar malam..kalo bukak laci kat rumah tuh keluar duit..itu mesti duit dier..suka letak merata..bukan nak ckp kaya raya sampai duit letak merata..tapi adek aku nih jenis tak penting sgt la duit tuh bg dier..asal makan dier cukup dier ok jer..dah darjah 6 tak pandai bawak moto lagi..nak kate kaki tak sampai, dah lebeh tinggi dari aku..

“apesal ko tak belajar bawak moto fitri?”

“malas ar..mak tak kasik”

Aku sbg kakak dier sgt tahu dier sebenar-benarnya malas nak kene pegi kedai..kalo dah pandai bawak moto nnt kene pegi kedai..

Aku masa kecik dulu darjah 5 dah gatal tolak-tolak moto..sbb kaki tak kuat nak start moto lagi..tak penah lkat kat rumah..merayau..memancing,bermain guli..layang-layang..you named it..and yeah..adekku si Fitri tidak langsung mempamerkan ‘minat’ yang sama..der lebeh suka duduk dirumah..tgk tv..maen PS2..tido..gaduh dgn Oit..ke dgn Kak Mok dier..

Kesian Fitri..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s