aku islam pada pakaian?

haritu masa nak masuk bilik peperiksaan for the last paper..educational psychology..tetiba salah seorang pegawai peperiksaan suroh aku tanggalkan tudung…

“can you please remove your head scarfe?”
berderau darah aku..dah banyak kali aku amek exam kat bumi australia nih tetiba haritu dier suruh aku tanggalkan tudung plak…
serta merta aku cakap no…ngan muka yg aku rasa mempamerkan yg aku agak offended la dgn arahan dier tuh..dier ingat aku pakai tudung nih nak sorokkan nota ker..bengong nyer pompuan…memnag terganggu sket la konsentrasi aku yg memang dah agak terganggunya dengan paper law sebelum tuh….
pastuh dier tanya “are you a muslim?”
aku pun jawab “yup,of course I am”
pastuh dier kater “ok.take your seat” macam tak puas hati plak..
masa bacakan exam rules and regulation dier mention psl takleh bawak bender2 yg melambangkan religious faith,good luck charm..bla bla bla..cam nak justified perlakuan dier tadi tuh…on which thats the first time aku dgr such rules dibacakan…

during the exam pun dier asek2 la lalu lalang kat meja aku…like im being closely watched la..not sure whether nih hanya perasaan aku jer…tapi aku try to senyum and look calm during the exam,sbb aku terasa gak tanggungjawab aku menjaga airmuka aku sbb aku cam wakil Islam dlm bilik tuh…

lepas solat asar petang tuh….aku dok reflect balik kejadian tuh…
aku bayangkan what if dier nak jugak2 aku bukak tudung…perkara pertama yg aku terfikir ialah nak mengamok la..making a scene and stuff..apa psl lak dier suro aku tangal tudung..nih sumer discriminasi terhadap umat Islam…bla bla bla..
aku soal balik diri aku..itukah akhlak seorang muslim…ker aku hanya muslim dari pakaian yg aku pakai jer…

berakhlak sebagai seorang muslim..aku sepatutnya stay calm through out,bersabar..and try to resolve the issue in a more diplomatic way…

aku jadik malu sendiri dengan niat aku nak buat keco2 tu..kalo aku buat,maknanya aku nih Islam pada pakaian la…

Allah Maha bijaksana dlam merangka ujian2 pada umatnya…ujian dtg secara berperingkat..sekarang mungkin aku dpat teruskan exam tanpa soalan lanjut..nnt mungkin ader ujian yg lebeh besar lagi,like aku tak dibenarkan sit for the exam langsung sehingga aku tanggalkan hijab nih…so when the time comes,i already know what to do…
aku harus mempertahankan hak aku dengan cara akhlak seorang muslim…

Alhamdulillah,kejadian hari Isnin tuh mengingatkan aku pasal perlunya aku mengubah cara aku supaya aku bleh mengaku yg Aku Seorang Muslim..untill then i will try and try..

Leave a Reply

